Samen en Sociaal, óók lokaal, PvdA Gemeenteraadsverkiezingen 2022

Na meer als 10 jaar Rutte is onze kwetsbare burger nóg verder op achterstand gekomen. En alsof jarenlange niet indexering van de pensioenen al niet genoeg is, zijn Rutte, en zijn slippendragers CDA en D’66, van plan de AOW koppeling met het minimum loon los te laten!!

Rutte en zijn slippendragers laat de marktwerking maar voortbestaan, terwijl zoveel mensen hierdoor klem komen te zitten. En nu weer, bezuinigingen die kwetsbare groepen raken, zowel de jeugd als ouderen. Dat kan niet. De PvdA snapt dit en ziet dat het welzijn van mensen geen markt is. Het afschuiven en doorschuiven van verantwoordelijkheden en kosten is geen oplossing. Zeker als die hoge kosten uiteindelijk bij de gemeente en de burgers terecht komen terwijl partijen als de zorgverzekering of thuiszorgorganisaties tegelijkertijd winst maken.

Met de VVD als grootste partij heeft de regering geen vertrouwen in haar burgers laten zien. Denk maar aan de schandalige manier waarop burgers op lijstjes van de belastingdienst terecht zijn gekomen, alleen door hun postcode, kleur of achternaam.

De PvdA heeft wél vertrouwen in haar burgers, zelfs als een enkeling hier misbruik van maakt. Daar hoeven vele onschuldige mensen geen slachtoffer van te worden, zoals dat wel gebeurd is bij het drama van de kinderopvangtoeslag. De relatie tussen de gemeenteraad in Gemert-Bakel en de burgers moet er één zijn van begrip en respect in woorden en daden.

En respect is regelmatig ook ver te zoeken in de toon waarop steeds vaker wordt gesproken in de politiek, helaas ook in de Raad van Gemert-Bakel. De PvdA in de gemeenteraad zal zich sterk voor maken voor respectvolle omgangsvormen. En als de politiek al niet het voorbeeld geeft, voelt menig burger helaas geen enkele rem zich als een hufter naar onze hulpverleners en ambtenaren te gedragen.

Download hier het verkiezingsprogramma.