De zorg voor morgen begint vandaag

25 februari 2022

INZETTEN OP VERBETERING VAN LUCHT EN BODEM MET EEN TOEKOMSTBESTENDIGE LANDBOUW

De luchtkwaliteit in Gemert-Bakel ligt ver onder de normen van de Wereldgezondheidsorganisatie. Om deze doelstellingen te bereiken, die bijdragen aan een duurzaam leefklimaat, zullen op korte termijn drastische maatregelen genomen moeten worden. De lucht en bodem is namelijk van óns, de inwoners van Gemert-Bakel. Iedereen die de kwaliteit daarvan negatief beïnvloedt is daarvoor medeverantwoordelijk.

Binnen onze regio wordt het leefklimaat, volgens vele onderzoeken, beïnvloed door de landbouw. Deze maakt op dit moment, met ondersteuning van provincie en belangenorganisaties, een verandering door. Dergelijke initiatieven ondersteunt de PvdA van harte.

Echter, de tijd dringt: er moet vaart worden gemaakt met deze verandering. We hebben namelijk geen tijd meer om dit probleem voor ons uit te schuiven. De afspraken zoals deze er liggen dienen opgevolgd te worden. Het komt nog te vaak voor dat de regels niet gehandhaafd worden, met nadelige gevolgen voor de natuur, bewoners en de toekomstige inwoners.

Het is, volgens de PvdA, uiteindelijk onontkoombaar dat bijvoorbeeld de veestapels moeten worden ingeperkt. Daarnaast zal, wat ons betreft, bij elke verandering of uitbreiding van bijvoorbeeld stallen een milieueffectrapportage een volwaardige plaats krijgen binnen het besluitproces.

De gemeente dient het voortouw te nemen in de naleving van de genomen besluiten, sámen met omgevingsdiensten en andere samenwerkingsverbanden. De gemeente dient een veel actievere rol te spelen om de gerezen problematiek beheersbaarder te maken.

Wat de PvdA betreft moeten daarbij de belangen van inwoners – en dus ook van de agrariërs – niet uit het oog worden verloren. De inwoners moeten dan ook worden betrokken bij het vinden van oplossingen. Het is immers in ieders belang om de huidige situatie ten positieve te veranderen. Het is de taak van de gemeente om iedere verslechtering van het milieu tegen te gaan.

Het is niet vijf voor twaalf, het is inmiddels vijf over twaalf.

Willem Gloudemans
nummer 3 op de lijst