Ruimhartig minimabeleid.

25 april 2022

De PvdA heeft het opkomen voor de minst draagkrachtigen, het opkomen voor kwetsbare mensen in haar DNA staan. Daarom roepen we de zittende partijen op, zeker in deze tijden van inflatie en koopkrachtverlies voor vooral de minima , in het coalitie- of raadsakkoord op te nemen, dat de grens voor bijzondere bijstand en de participatiebijdrage verhoogd wordt van 110% van het sociaal minimum naar 120%.

We roepen de partijen op gebruik te maken van de mogelijkheid, om, voor het kwijtschelden van gemeentelijke belastingen, het vrij te stellen vermogen voor AOW’ers en arbeidsongeschikten te verhogen met €2000.

Energietoeslag:

We vragen het college het advies van de regering op te volgen en de inkomensgrens voor de energietoeslag te bepalen op 120% van het sociaal minimum. De PvdA pleit voor een afbouwregeling tussen 120% en 130% . Het is niet uit te leggen aan burgers dat je met 1 euro te veel helemaal niks krijgt.

Ledenvergadering van 17 april:

Op 17 april j.l. hebben we de verkiezing besproken tijdens een ledenvergadering. Hier is besloten dat we de gemeentepolitiek de komende jaren actiever gaan volgen. We denken dat er behoefte is aan een links progressief geluid.

We zullen onze mening geven in deze krant, en waar mogelijk samenwerken met zittende politieke partijen in de gemeenteraad van Gemert-Bakel. Over 4 jaar zullen we dan met een ingewerkte ploeg weer aan de verkiezingen deelnemen.

Tijdens deze ledenvergadering is ook een nieuw bestuur gekozen. Na jarenlange trouwe dienst zijn Jeanine en Eric van Cronenburg als voorzitter en secretaris afgetreden.

Ninon Kreutzer is tot nieuwe voorzitter gekozen en Frans van Hek is onze nieuwe secretaris. Peeter Mastenbroek werd als penningmeester herkozen.

Ninon Kreutzer

Voorzitter PvdA Gemert-Bakel