Ouderen in de knel

14 maart 2022

Veel ouderen die alleen van een AOW-uitkering leven zonder aanvullend pensioen komen elke maand fors geld tekort. Voor een alleenstaande is dat ruim 240 euro, voor een echtpaar 460 euro. Dat blijkt uit berekeningen onze oud-wethouder sociale zaken Hans van Dijk.

(De berekeningen zijn via ons mailadres op te vragen)

In Gemert-Bakel leeft 15% van de ouderen alleen van de AOW. Daarvan heeft een derde deel chronisch geld tekort. Zélfs als men gebruik maakt van huur- en zorgtoeslag, en de gemeentelijke participatie regeling van 150 euro.

Het werkelijke aantal dat onder de bijstand grens leeft is misschien wel hoger. Omdat veel ouderen zich niet melden uit schaamte of onwetendheid weten we dit niet.

Over het algemeen kunnen we stellen dat naarmate onze burgers ouder worden ze ook kwetsbaarder worden. De meeste armoede wordt geleden door de (hoog) bejaarde alleenstaande vrouwen die huren.

De PvdA vindt dat de gemeente Gemert-Bakel niet alles uit de kast haalt om haar burgers met een laag inkomen te helpen. De regeling tot kwijtschelding gemeentelijke belastingen had onlangs verruimd kunnen worden maar helaas heeft onze gemeente zitten slapen… De grens van het eigen vermogen van 1600 euro bij deze regeling, kon met 2000 euro opgehoogd worden naar 3600 euro. Gemert-Bakel heeft dit helaas niet gedaan!

Met de oplopende energieprijzen wordt het alleen maar moeilijker om uit de knel te blijven!

De extra energietoelage voor mensen met een laag inkomen wordt door het Rijk van 200 naar 800 euro verhoogd. De PvdA vindt dat dit beschikbaar moet komen voor iedereen met een inkomen tot 125% van het sociaal minimum.

En nu niet wachten tot het geld vanuit Den Haag binnen is, maar dit als gemeente alvast voorschieten, zoals bijvoorbeeld Schouwe Duiveland ook al doet. De mensen die nu al een uitkering hebben zouden dit geld zo snel mogelijk moeten krijgen, zij zijn immers al bekend bij de gemeente. De Zorgcoöperatie gaat onder de ouderen op zoek naar de mensen die hier gebruik van kunnen gaan maken. Denkt u ook in aanmerking te kunnen komen? En heeft u geen uitkering of AOW? Zoek dan contact met de gemeente.

De PvdA zou ook de Bijzondere Bijstand vaker willen inzetten. En wel als meer dan 60% van uw inkomen naar vaste kosten als woonlasten, energie, zorgverzekering en kinderopvang gaat.

De PvdA wil een wethouder die zijn of haar nek uitsteekt en de grenzen opzoekt. Die de minimaregelingen optrekt naar 125% van het minimum. Die de wachttijd voor de regeling individuele inkomenstoeslag naar 1 jaar terugbrengt. Een wethouder die weigert klakkeloos alles uit te voeren wat men in Den Haag verzint.. En bijvoorbeeld de kostendelersnorm niet langer uitvoert..

PvdA Gemert-Bakel: Sterk & Sociaal…. óók lokaal!

Actie KBO tegen de stapeling voor ouderen