Eenvoudige en laagdrempelige communicatie

De PvdA wil dat het eenvoudiger wordt om contact te hebben. Het taalgebruik kan eenvoudiger en naast de website, moet je de gemeente kunnen bellen of gewoon binnen kunnen lopen. Lang niet iedereen is vaardig op de computer.

De PvdA stoort zich enorm aan bureaucratie aan de vele formulieren die ingevuld moeten worden en de vele organisaties waarmee de burger te maken krijgt. Logisch als je het niet meer snapt of de moed opgeeft om iets te regelen. Daar moet verandering in komen en dat kan. Andere gemeentes hebben dit al laten zien, dus Gemert-Bakel kan het ook.

De PvdA wil dat het eenvoudiger wordt om contact te hebben. Het taalgebruik kan eenvoudiger en naast de website, moet je de gemeente kunnen bellen of gewoon binnen kunnen lopen. Lang niet iedereen is vaardig op de computer.

En de gemeente is er niet alleen om de inwoners op hun plichten te wijzen, maar ook om advies te geven en mensen te vertellen waar ze recht op hebben. Burgers moeten zich prettig en geholpen voelen bij de gemeente van mens tot mens. En de gemeente wacht niet af, maar is ook zelf actief bij het contact met de burger.

Stem communicatie af op de doelgroep die je wil bereiken. Gebruik eenvoudige taal en besef dat niet iedereen met een computer om kan gaan.

Hoewel digitaal een optie moet blijven en zijn, moet men ook kunnen bellen of naar het gemeentehuis komen voor hulp. Mensen moeten niet direct doorverwezen worden naar de website als enige optie.

Vertel burgers niet alleen waartoe hij verplicht is maar ook waar hij recht op heeft. Voor sommige mensen blijft het toch moeilijk om met de gemeente te communiceren. En weer anderen zijn niet op de hoogte van waar zij allemaal recht op hebben bij de gemeente, of waar zij terecht kunnen met vragen.

De gemeente moet hierin niet afwachtend zijn, maar zelf de burger opzoeken. Er wordt bijvoorbeeld gebruik gemaakt van e-mail reminders of herinneringsbrieven..